Ruska om i min hjärna, chomsky

image49

Eftersom jag är så extremt upptagen med mitt viktiga jobb (lyssna genom album på Last.fm) och att hitta nytt hus bland alla ensamma män som letar efter skandinaviska tjejer, lämnar jag ett boktips för idag.
Eller flera boktips egentligen.

Noam Chomsky, ovan, må ha många brister (bland annat att han ifrågasätter folkmorden i bosnien) men han säger tillräckligt många intressanta saker för att förlåtas. Ingen är perfekt och att ta upp allt man läser i böcker är inte bra för någon. Alltå är det bra att Chomsky säger dumma saker om kriget i bosnien. Hur som helst vill jag rekommendera vilken bok som helst han har skrivit som inte handlar om lingvistik.

Medierna och politiken i USA och Europa sedd utan skygglappar och med tusen miljoner källor som stoppar en i halsen varje gång man tänker "nej, men det här kan inte stämma, så illa är det inte."

Så dagens tips - läs lite Chomsky.

För övrigt har jag precis flyttat in hos Simon och njuter av att bo i ett hus där man äter hummer och dricker champagne på söndagarna. Men jag och Marco letar efter hus för fullt, så snart blir det tillbaka till trendiga, nergångna east end och jamaicanska barn med knivar. Yes!

Kommentarer
Postat av: Kristian

Jag har läst en del Chomsky, andraspråksinlärning, när jag läste franska på universitet. Visste inte att han hade åsikter om kriget i Bosnien. Tack för tipset!

2007-09-17 @ 20:42:03
Postat av: Ingrid

Läste du hans lingvistiska texter eller politiska? Jag kan inte så mycket om lingvistik och har därför inte begett mig in där. Är det nåt bra?
Angående Bosnien så anser han att folkmorden till stor del överdrevs av USA och Nato för att kunna gå in och bomba Serbien som stöddes av Ryssland, och på så sätt få ett starkare fäste vid de post-sovjetiska gränserna. Jag tror vi alla kan vara överrens om att USA och Nato knappast gick in och bombade enbart för att stoppa folkmorden, men att ifrågasätta huruvida de pågick eller inte, med bevisningen som finns, är att gå lite långt tycker jag...

2007-09-18 @ 11:27:42
Postat av: Patrik

Det är ju lika korkat som att ifrågasätta förintelsen (det hände väl aldrig?).
Fråga Alen, Igor och Boberg. Dom vet. :)

2007-09-18 @ 15:46:39
URL: http://pudding.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0